انعکاس خبر
پایگاه خبـری و تحلیلـی

enekaskhabar.ir
نشست فعالان و تولید کنندگان لاهیجان با معاون وزیر صنعت معدن و تجارت دستگیری اخاذ خواستگارنما در لاهیجان تخصیص اعتبار یک میلیاردی جهت تقویت مراتع گیلان مشخص نبودن مرز مالکیت اراضی روستایی با منابع ملی یکی از مشکلات شهرستان لاهیجان است تجاوز مرحله‌ای زمین‌خواران به منابع طبیعی استان گیلان سیاست‌های دولت در بهداشت و درمان از افتخارات نظام است سپاه گیلان ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل‌زدگان گمیشان می‌سازد اینکه کسی به تالاب انزلی آسیب برساند و آب را آلوده کند یک بحث است اما وقتی می بینیم فاضلاب شهری به تالاب می ریزد دیگر مساله کمی نیست و حتماً باید اقدام شود/در کشور ما توسعه ضروری است اما هر گونه توسعه فرع بر محیط زیست است اجرای سازه آشغالگیر و رسوبگیر در حوضه های آبخیز فومن و صومعه سرا اولین جشنواره ملی چای کشور برگزار شد
1397/12/28 02:20


مدیریت اعتمادساز، راهبرد اصلی مدیران موفق و شایسته. 

نگاهی تحلیلی به یادداشت دکتر سالاری استاندار گیلان

کد خبر:75

مدیریت اعتمادساز، از مشخصه‌های اصلی مدیریت استراتژیک است که مبتنی بر بکارگیری تجارب روز دنیا و ترسیم افقی روشن برای آینده است. از دیگر مشخصه‌های اصلی این مدیریت صداقت و شفافیت، حسن نیت و اخلاق گرایی است که مستلزم اعتدال است و ریشه در مدیریت دینی و الهی دارد؛ زیرا اهداف و عملکرد سازمانی تنها زمانی دارای مفهومی ارزشی هستند که برآمده از اعتقاد و یا ارزشها و آرمانهایی والا و خاص باشند.

دکتر سالاری استاندار گیلان در یادداشتی با عنوان «الگوی مدیریت اعتمادساز؛ نیاز امروز ایران» در ویژه نامه نوروز ۹۸ روزنامه اعتماد، دقیقاً به همین نکته مهم اشاره می کند و چنین مدیریتی را از الزامات کشور و ملتی انقلابی می داند که طی چهل سال بر تحقق آرمان ها و اهداف متعالی خود پایمردی کرده است و اینک باید برای مصون ماندن از هجمه ها و کینه های دشمنان قسم خورده خود، سرمایه های بی بدیل خود، یعنی مردم را به میدان آورد، لذا در این یادداشت برای بهره مندی از این سرمایه بزرگ، بر مدیریت اعتماد ساز جهت ایجاد ارتباط و تعاملی سازنده و تحول آفرین بین مردم و دولت تأکید می کند.  


در این یادداشت به درستی یادآوری می شود که بازخوانی دستاورد‌ها و ناکامی‌ها، باز‌تعریف راهبرد‌هایی برای مدیریت مردم محور، نظارت پذیر، مبتنی بر مشارکت عمومی و خرد جمعی، تمرکز‌زدایی، تشریفات زدایی، خلاقیت و ابتکار، از جمله راهبردهای اعتمادسازی و اعتماد افزایی  هستند.


بر این اساس می توان گفت مهم ترین ارکان مدیریت اعتماد سازی تصمیم‌گیری‌های به موقع، شناسایی الزامات اعم از نیروی انسانی و سایر منابع و همچنین بهره‌گیری‌ از دانش و فناوری ها و تخصص های  روز و تهیه نقشه راه برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است که بر مبنای آن می توان بر مسئولیت‌پذیر بودن مدیران، متفکر بودن آنان، مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و ناملایمات احتمالی و تأکید و پافشاری بر اجرای طرحها و برنامه ها و التزام به قوانین و مقررات، بعنوان مؤلفه های اساسی مدیریت اعتمادساز سرمایه گذاری کرد. 
مدیریت اعتماد ساز باید بتواند روند پیش روی محلی و ملی و جهانی را خوب ببیند و از روند سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها، قانونگذاری ها و تدوین مقررات سازمانی و کشوری و مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر فاکتورهای مؤثر در انجام یک مدیریت اعتمادساز مطلع باشد. بر این مبناست که اعتماد درونی و بیرونی نسبت به یک مدیریت تحقق می یابد و زمینه های رشد و ارتقاء و بهبود مأموریت ها و وظایف سازمانی به واقعیت می پیوندد.


مدیریت اعتماد ساز می داند که با شیوه های سنتی و بوروکراتیک محض نمی‌توان فرصت های جدید و تحول آفرینی برای مواجهه با موانع و مشکلات و انجام کارهای بزرگ ایجاد کرد و نمی توان صرفاً به تأمین و تخصیص بودجه و منابع مالی دل بست و به انتظار آنها نشست؛ بلکه باید ضمن مهم دانستن مدیریت مالی و رعایت مقررات و انظباط مالی، به خلق منابع و فرصت ها و ظرفیت ها مبادرت ورزید. بدیهی است که گام اول در مدیریت اعتماد ساز برای ایجاد فضای مناسب و بهینه مدیریتی، پیشگیری از ایجاد موانع و مشکلات و رویه های آسیب زا و بحران آفرین است؛ نه مدیرتی انفعالی که به انتظار بروز مشکلات بنشیند تا برای آنها چاره جویی کند. به همین جهت نویسنده یادداشت مذکور که خود مدیر ارشد دولت در استان گیلان است- چنانچه در این یادداشت ذکر کرده- سازو‌کارها، اقداماتی قابل دسترس و آسان، تدوین راهبردهایی مورد نیاز و متناسب با مقتضیات روز، نوآورانه و خلاقانه در چند محور قابل تعریف و تحقق را در دستور کار خود قرار داده تا مولفه های مدیریت اعتماد ساز را در سطح استانی ایجاد کند و بر این اساس بتواند پاسخگوی مطالبات و پرسش های نسل جوان، بانوان و سایر اقشار جامعه پویای ایرانی باشد و این سرمایه های اجتماعی را تقویت نماید.


ایجاد مؤلفه های مذکور و اصلاح سازوکارها برای تسهیل و تعریف «نظارت مردم بر دولت» در قالب امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت در معنای عام از جمله رویکردهای نویسنده یادداشت است که مدیریت اعتمادساز را در جامع‌نگری،‌ نوآوری، مطالعه اجتماع و سایر عوامل بیرونی و درونی تأثیرگذار در تصمیم گیری ها و اجرائیات یاری نماید و منجر به عملکردی با استفاده از کیفیت بالایی از نیروی انسانی و ارتقای فرهنگ سازمانی شود.

از سوی دیگر با ایجاد اعتماد و شفافیت به عنوان ارزشهای اساسی در مدیریت سازمانی می توان ارتباطات درون سازمان و ارتباط سازمان با مردم را بهبود بخشید. از این جهت نویسنده یادداشت یادآور می شود که حوزه مدیریتی وی در استان گیلان بخشنامه ای برای اعمال نظارت مردم بر دولت صادر و ابلاغ شده و در آن نحوه تعامل و ارتباط مردم از طریق سمن ها و دیگر مجامع در قالب نظرات و انتقادات و پیشنهادات مردمی وصول می شود تا از طریق همان درگاه، به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال گردد. مدیر دستگاه اجرایی، طبق مفاد بخشنامه، در مهلت معینی، مکلف به درج پاسخ در همان درگاه خواهد بود. این یکی از مهمترین سازوکارهای مدیریت اعتمادساز است.


اهمیت این مسئله آن است که عدم اعتماد در یک سازمان بطور قابل ملاحظه ای قوانین و مقررات را پیچیده و ناکارآمد می کند، لذا در شرایط چنینی باید اعتماد کامل بین همه اعضای سازمان و خارج آن ایجاد کرد. تقویت روحیه اعتماد در میان کارمندان یکی از مهمترین عوامل ایجاد یکپارچگی، پویایی و تحرک در محیط کار به شمار می آید. 


دکتر سالاری در یادداشت مورد بحث بر اصلاح ساختاری با رویکرد تمرکززدایی و بهره گیری از ظرفیت و مزیت استانها با ابتکار و خلاقیت دست اندرکاران محلی نیز تأکید می کند و این مقوله در واقع اشاره به اجتناب از تمرکز مدیریت و قدرت اجرایی و مبادله دیدگاهها و ارزشها و توانمندی ها در یک سازمان یا در یک حوزه مدیریتی اشاره می کند و بر این اساس مدیریت را قادر می سازد تا اهداف سازمان را بهتر تعیین نماید و با اتخاذ تاکتیک های مناسب بتواند امکانات نیل به اهداف را فراهم کند. وجود دستگاهها و نهادها و واحدهایی با کارکردهای متناظر و مشابه در قوای سه گانه و ساختار اداره کشور که بعضاً با تداخل وظایف، نیازمند تنظیم روابط و هماهنگی های مبتکرانه درون استانی، از جمله موارد اصلاح یا بهبود ساختاری و بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت هاست که در یادداشت دکتر سالاری در باره مدیریت اعتمادساز مورد بحث قرار گرفته است.  


این مدیریت برای اعتماد سازی لازم باید در کاهش هزینه های تصمیم گیری، اصلاحات رفتاری با تشریفات زدایی در امور اداری و حذف مقررات زائد و غیرضرور و تدوین ضوابط ساده و انتظام بخش برای سازماندهی فعالیتهای اداری، انضباط اداری و پیشگیری از هزینه های زائد و غیرضرور و برگزاری برنامه ها و جلسات بی فایده و هزینه بر که اثری بر بهبود زندگی مردم ندارند، یا مأموریتهای ساختگی و فاقد دستاورد اداری و یا انجام امور شخصی و مانند آن که جملگی از نمادهای اسراف و عوامل نارضایتی مردم از عملکرد دولت هستند، هماهنگی ها و بسترسازی های لازم را انجام دهد.


نویسنده یادداشت بعنوان یک مدیر دولتی بخشنامه هایی حاوی مقررات شفاف و دقیق برای سامان بخشیدن به این امور را صادر و ابلاغ کرده و ستاد هماهنگی و طرح های ویژه استانداری، وظیفه هماهنگی امور، اخذ گزارش و نظارت بر اجرای آنها را عهده دار شده است که بر اساس آن از صرف هزینه های غیر‌ضرور و ریخت و پاش از جیب مردم ممانعت خواهد شد و الگوهای رفتاری مناسب و سازنده ای را در استان نهادینه خواهد کرد. در رویکرد مدیریت اعتمادساز –چنانچه نویسنده یادداشت نیز به آن اشاره می کند- مسئله صرفاً  صرفه جویی مالی نیست؛ بلکه هدف اصلی تقویت حس امانتداری کارگزاران در خصوص اموال مردم، کاهش فاصله مردم با کارگزاران شان و تقویت و تحکیم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، ضروری است.


  «مجمع مشترک توسعه اقتصادی استان» برای تدوین ضوابط استانی و مقررات گذاری محلی، که راهکاری است برای کاهش تعارض و تقویت اطمینان دست اندرکاران اجرایی با همین رویکرد ایجاد شده است تا با تدوین شیوه‌‌نامه‌هایی برای استفاده از هر ظرفیتی که در توسعه‌ استان مهم است، اقدام‌ کند.


گامهای عملی و قابل اجرا در قالب تصمیمات و شیوه نامه های تدوین شده یا در دست تدوین از جمله اقدامات راهبردی در زمینه مدیریت اعتمادساز است که در استان گیلان منجر به ساماندهی آب بندان ها و تالاب های گیلان، ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه های استان، احداث و بهره برداری از مکانهای شنا، اجرای طرح گیل پارک، طرح بوم گردی، طرح احداث اسکله گردشگری در مصب رودخانه منتهی به دریا، از جمله تصمیمات اتخاذشده یا دردست تدوین با تعیین نحوه مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه¬گذار توسط «مجمع مشترک توسعه اقتصادی استان» شده است.

 

در الگوی مدیریت اعتماد ساز، شایسته سالاری و شایسته گزینی جایگاه ویژه ای دارد که از اولویت ها و رویکردهای اصلی آن تاکید بر استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در مدیریت است. بدیهی است که این رویکرد مهم با رفع تبعیض در ورود افراد به خدمت عمومی، گزینش براساس خویشاوندی یا قرابت، اجتناب از بکارگیری افراد ناتوان و حذف افراد شایسته و توانمند و تضعیف سازمان اداری و بدنه اجرایی و کارشناسی تحقق خواهد یافت. جذب نیروی ناکارآمد و دفع نیروی شایسته و کارآمد، موجب تضعیف سازمان، اتلاف هزینه ها و بی اعتمادی مردم و دست اندرکاران خواهد شد.


اصلاحات ساختاری، فرایندی، رفتاری و شفاف سازی رابطه مسئولیت و اختیارات با تدوین ضوابط، بخشنامه ها و شیوه نامه هایی در امتداد مقررات حاکم بر کشور می تواند موجب بهبود امور و تقویت جایگاه مردم و تقویت تمرکززدایی، و تبدیل به الگویی قابل تسری در کشور شود.


پایبندی به صداقت بعنوان پایه و اساس اعتمادسازی در تمام رده های سازمان، رعایت عدالت در بین کارکنان و پایبندی به قوانین و مقررات در چارچوب منافع مشروع و قانونی هــر ســازمان، بستری مناسب برای اعتمادسازی بیشتر در هر سازمان است.


بر این اساس بدیهی است که علاوه بر راهکارهای اعتمادسازی، رفتارهایی چون: یکسان نبودن ادعا و عمل، تقدم منافع فردی بر منافع مشترک، ممانعت از تبادل اطلاعات، عدم صداقت، جمود فکری و بی توجهی به عقاید و نظرات دیگران درنهایت منجر به بی اعتمادی می شود. با نگاهی به مدیریت های موفق در گذشته و حال به رهبران و مدیرانی برمی خوریم که به اصول اعتمادسازی توجه داشته و به آنها عمل کرده اند. از همین رو، مدیران بزرگ و شایسته در حیطه فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همواره میان رؤسا، همکاران و مرئوسان خود اعتماد به وجود آورده و با اعتمادسازی برای خود و هم پیمانان، موفقیت و افتخار کسب کرده اند.

نظرات شما
انتشار یافته : 0
در انتظار بررسی : 0
غیر قابل انتشار : 0

نمای روز
نظر سنجی
امتیاز شما به سایت
عالی
خوب
متوسط
ثبت نظر
فتونیوز
یادداشت